Edvin Marton és a hárommillió dolláros hegedű - Függő Hírügynökség

northpark_sidebar.png

 

spoiler_1.png

 

antimetal.png

muszlimcsajok_1.png

Tamás J. Bertalan

DALFEJTŐ - Edvin Marton a hegedű Richard Claydermann-ja és a szegény magyar ember Paganinije egy személyben. Most éppen a legújabb koncertjével plakátolták tele egész Budapestet, amelynek címe: A 3 millió dolláros hegedű. De vajon mennyire megy ritkaságszámba egy ilyen hangszer a koncerttermekben? Utánajártunk, és arra jutottunk, hogy semennyire.


EDVIN_MARTONTHE_3_MILLION_DOLLAR_VIOLIN.png

 

A koncert ismertetője szerint Marton egy 1697-es Stradivari hegedűn játszik. Ez eddig tényleg elismerésre méltó, nem mindennapi egy ilyen darab, nyilván az értéke is ennek megfelelő. Szóval a koncert címe jó eséllyel igazat állít. Hogy egy nagyszabású komolyzenei rendezvényen mennyire ritka az ilyesmi, az már más kérdés (ahogy persze az is, ez mennyire számít nagyszabású komolyzenei rendezvénynek). Az egyszerűség kedvéért a nemrég, augusztus 13-19 között lezajlott Kaposvári Kamarazenei Fesztivál fellépői között néztünk szét, ki min játszik.


Kokas Katalin, a Liszt Ferenc Zeneakadémia tanára és a fesztivál művészeti vezetője, aki gyakorlatilag már az egész világot bejárta a művészetével például egy 1698-as Stradivarin és egy 1863-ban készült Luigi Fabris hegedűn játszik. Két Stradivari között is jelentős különbség lehet, itt például egy olyan 1707-es darabról írnak, ami uszkve 722 millió forintért kelt el. Ez alapján Kokas hangszere sem lehet épp egy olcsó darab. Ami a Luigi Fabris-t illeti, egy kicsivel fiatalabb példányt például 18 és 21 millió forint között vesztegetnek.

 

Kokas férje, a Kelemen Quartet vezetője, Kelemen Barnabás hangszere egy 1742-es “Ex-Kovács Dénes” Guarneri del Gesú mesterhegedű. Az alapján, hogy egy 1741-es Del Gesú-t potom 18 millió dolláros kikiáltási áron kínált egy chicagoi aukciós ház, Kelemen hangszere jó eséllyel simán lenyomja Martonét árban, mégsem szerepel sehol az ára az ismertetőben. Kathy Horváth Lajos komplett gyűjteménnyel rendelkezik Guarneri, Landolphi, Panormo, Gagliano és Nemessányi hangszereiből, amiből nem egyet elhangolva használ. A fesztivál egyik sztárfellépője, Alina Ibragimova pedig egy 1728-as Pietro Guarneri-n játszik, ami "csak" körülbelül 300 ezer dollárt ér. Ezzel csak a fesztiválon fellépő hegedűművészek felszerelését tekintettük át a teljesség igénye nélkül, és nem tértünk ki például Maxim Rysanov 1780-as Guadagnini brácsájára, Kokas Dóra 1863-es Homolka, vagy épp Nicolas Altstaedt 1879-es Giulio Cesare Gigli csellójára. Annyi azonban már ennyiből bizonyos, hogy a Kaposfest bármely napján dollármilliókat érő hangszerek fordultak meg a színpadon avatott kezekben, mégsem kellett beárazni a fellépőket.

 

A fesztivál esti koncertjeire már 1800 forintért lehetett jegyet váltani, diákok pedig 3500-ért vásárolhattak Fesztiválpárnát, amivel bármelyik koncertre bemehettek. Amúgy a legmagasabb árkategóriás jegy is ennyibe került. Edvin Martonra ezzel szemben a legolcsóbb jegy is 2900, ha azonban kényelemben látni is szeretnénk valamit, akkor 10 900 és 17 900 forintos jegyek közül választhatunk. Persze az ember egy koncerten - jobb esetben - nem azért fizet, hogy drága hangszereket lásson a színpadon, hanem a zenéért. Egy zenész marketingjét arra építeni, hogy 3 millió dollárba kerül a hangszere sokkal inkább a vásári mulatságok színvonalát idézi, mint egy magát komolyan vevő művész előadását. Kokas vagy Kelemen neve mellett sosem látunk árcédulát, mondjuk az is igaz, egyikük sem játszott még Lou Begával.

komment

A bejegyzés trackback címe:

https://fuggohirugynokseg.blog.hu/api/trackback/id/tr655469275

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ezen én is jót röhögtem. Ezzel a plakáttal esküvőznie kellene a művésznek.
Ha már játszani nem tud vmre fel kell vágnia!
@♔bаtyu♔:

"Ezzel a plakáttal esküvőznie kellene a művésznek. "

Mákod van - mert esküvőzik is. Pl. legutóbb Vajna mester és Palácsik színművésznő esküvőjén "lagzizott".
Hehe, lesz nekünk Lagzi Edvinünk is?
.
Vanessa Mae, meg a Princess is kb. ugyanezt hozza, koreográfia, pózok, stb...csak őket jobb nézni.

Illetve lehet, hogy megtalálta a rést, és ő azoknak pózol, akik szerint jobb őt nézni, mint Vanessát?
Ha $3milka lenne akkor nem azon játszana hanem vitrinben tartaná. Mellesleg miből tellett volna neki egy $3milkás hegedűre?
@kovi1970: a magyar állam amúgy kiutal komoly értékű mesterhangszereket az arra érdemeseknek, Csűry Lajos még tehetséges, pélyakezdő komolyzenészként érdemelt ki egy Testore-hegedűt, amit általában használ. A Stradivariját egy bank "kölcsönzi" neki, amennyire utána tudtam nézni.

Mind a két esetben bármikor visszakérhető kölcsönhangszerről van szó (bár ritkán kérik vissza még aktív zenésztől).
Látszik, hogy zenei analfabéták vagytok!!!

A művészet abban rejlik, hogy EM még egy sz.ros 3 millás hegedűvel is pazar koncertet ad:-D

Ha ugyanezt egy Vaterás pártízezres hegedával is tudná, ő lehetne a violin-kulcsok zármestere:-)))
@vészmadár (pica pica): Ez így egy kicsit hihetetlenül hangzik. Azt még el tudom képzelni, hogy egy replikát adnak "kölcsönbe". De egy több millió dolláros hangszert, amelyik a "kölcsönbe" hurcolászáskor megsérülhet, eltűnhet? Ugyanmár! Hülye azér' nem vagyok...
akkor pár dollárt igazán költhetett volna egy olyan grafikusra is, aki tisztában van a tipográfia alapvető szabályaival
@kovi1970: Pedig így van, hidd el nyugodtan. Biztosítva vannak a hangszerek.
@kovi1970: Tényleg így van. Kokas hangszerét például a Budapesti Aranymúzeum kölcsönzi, Kelemené pedig a magyar államtól van.
Mr. Marton amúgy külföldön is nagy sztár, vagy csak itthon van úgy eladva mintha az lenne? Amúgy szerintem bazári majom a csávó, és ez alapján a plakát alapján sem kell felülvizsgálnom a véleményemet.
Kár ezen fennakadni és az összehasonlítás igazi művészekkel is értelmezhetetlen. EM azoknak haknizik, akik az ő színvonalával elégedettek, ha van körülötte elég cirkusz, a $3M meg a cirkusz része. Szóval nem egy ligában játszanak. Persze a cikk OK, egy kicsit rávilágít arra, hogy hiába próbál szegény EM úgy csinálni mintha... mennél magasabbra mászik a majom a fára annál messzebbről látszik, hogy piros a segge.
Akkor lenne nagy király, ha felgyújtaná a hangszerét a színpadon, mint Jimi Hendrix!

Lajkó Félix nem véletlenül nem kap ilyen drága hangszert :)
@kovi1970: ez nem hit kérdése, komolyzenészeknek igenis a magyar állam utal ki hangszereket, ehhez hasonló, vagy akár ennél jobb, értékesebb darabokat is, hogy ,éltóképp képviselhesséh az országot. Ez nem hit kérdése, ez tény, hogy így van. Hirtelen egy népszabi cikket tudok neked előásni, mert keresgél relevánsabb forrásokat munkaidőben a tököm.

nol.hu/archivum/archiv-157984?ref=sso
@balfa: most mér'? Csak mert 4 betűtípus van plakátonként, még a logikailag összetartozó szövegrészeknél is soronként más a sorköz, és konkrétan a lap szélével esik egybe az amúgy állatokon sem tesztelt kék árnyalatban irizáló, randa betűtípus?

Biztos csak az irigység beszél belőled, hehe.
@vészmadár (pica pica): Itt is van egy cikk www.es.hu/?view=doc;7510

Nem vagyok a célközönsége, de biztosan az eszköz értéke határozza meg az adott koncert színvonalát?
Mindezt amellett, hogy ezeknek a régi hegedűknek a nagy része jól szét lett verve, mivel barokk zenéhez épültek. Aztán ahogy jött a romantika, ahhoz más hang kellett, neki is estek a gépeknek a hangszerész mesterek, átépítették. Nem is tudom, hogy a régi olasz mesterek hegedűiből maradt e fenn valami is az eredeti állapotában.
@230e: Hát, a célközönségének biztosan...
@Ronald: nem lesz. Lajcsink legalább tud is zenélni, ha kell.
Vajon melyikre kiváncsi több ember?
Barca-Real Madrid meccs vagy Ftc-Siófok, viszont aranycipőben, tízmillió dollárt érő bálnabőr labdával?
Van egy cseh Stradivari-utánzatom, a szélén duplavonalas égetéssel. Ha ezt árverésre adom 5 milláért, akkor máris ennyi lesz az értéke, és címlapra kerül, hogy milyen olcsón sikerült valakinek 100 ezerért megkaparintania egy Stradivarit?
Hmmm...
Asszem nem megyek el a koncertjére.
Plusenko orosz mükorcsolyázó tette naggyá-egyforma randa a hajuk- a szegény kis kárpátaljai fiút, aki orosz rock lakodalmast játszik
hu.wikipedia.org/wiki/Edvin_Marton
Olvasva az életrajzát, igen erősen meglepett, hogy a Juilliardra járt. Vagy a Juilliard színvonala esett, vagy jól titkolja EM a tehetségét.
Azért egy lapon emlegetni mondjuk Pat Metheny-vel nagyjából a rossz vicc kategóriába tartozik.
BTW Plakát!!! Az is elég beszédes, hogy a koncertet a Blikk meg a Don Pepe támogatja. Senki sem fog éhen maradni.
@vészmadár (pica pica): Ezt akartam én is írni, hogy még csak nem is az övé. Volt is belőle afférja néhány éve, amikor nem megfelelő körülmények között használta. Nincs kedvem utánakeresni, Lajos. :-)
@balfa: :-) A másik szívemből szóló. Ja, ha már van hárommillió hegedűre, telhetett volna 3000 egy vidéki grafikusra is.
Maga a plakát amúgy nem ígéri, hogy a csávó hegedülni is fog. :-) A hangszer elviszi a show-t. Beviszi, körbemutatja, stb. Mint Galla Miklós pornófilm-bemutatója...
süti beállítások módosítása


Függő Hírügynökség © 2012 | Impresszum | Médiaajánlat | Monarchia | Antimetál | Spoiler | Muszlim Csajok |