Engedjétek hozzám (Crystal Castles: III) - Függő Hírügynökség

northpark_sidebar.png

 

spoiler_1.png

 

antimetal.png

muszlimcsajok_1.png

Tamás J. Bertalan

DALFEJTŐ - A 2004-ben alakult kanadai Crystal Castles már rég túl van azon, hogy egy játékos kedvű dj és egy drogos punk csaj duója legyenek, és legfőképp azon, hogy önfeledten táncoljunk rá. Legújabb lemezükön hit, politika, és személyesség találkozik az elektronikus zene sötét oldalán.


 


"I'll protect you from all the things I've seen..."

 


A CC korábbi anyagaival ellentétben ez a lemez szembetűnően egy határozott motívumrendszer köré épül (mind zeneileg, mind szövegileg), nevezetesen egy szintiszőnyeg folyton pulzáló variánsai fűzik össze az egymást követő dalokat, ám ez a hömpölygő lüktetés mégis mindig más, és jóval több annál, aminek először tűnik (primitív gépmuzsikánál), mert a szöveggel alkotott atmoszférateremtő egysége vitathatatlan. Míg a zenekar korábbi anyagai csak viszonylag érdekes és jó (gyakran erősen kísérleti) elektro-punk dalok lazán egybefűzött halmazának tűntek, addig a III-at átszövi egy vallási és társadalmi struktúrákat idéző szimbólumrendszer, hogy mindezen megidézett rendszerek felett egyszersmind kritikát is gyakoroljon. Alice Glass és Ethan Kath kettősének sikerült az elesettség, a kirekesztettség és a megnyomorítás ellen úgy szót emelni, hogy közben mégsem modoros protest songokat izzadtak ki magukból. A zseniális pedig éppen az, hogy e koncepciózus építkezés mégsem fordul át tehetetlen önismétlésbe, és mesterkélt modorosságba - a III úgy marad őszinte, ösztönös és eredeti, hogy közben cseppet sem erőlködik ezen. Ezt az őszinteséget egyébként a felvétel készítésének körülményei is erősítik: a zene kidolgozásakor Ethan Kath egyrészt kizárólag régi szintetizátorokra támaszkodott, és eltekintett a számítógép generálta hangok felhasználásától (ide a rozsdás bökőt például, hogy a Telepath a benne hallható előre programozott szintihangzás után kapta a nevét), továbbá a dalok felvételei közül végül a legelsőt tették rá a későbbi lemezre, mondván: nyerseségében az hordozza leginkább azt az eredeti ideát, amely inspirálta.

I need you pure, I need you clean (CC: Plague)

Egyik dal sem direkt és konkrét, a gyakran nagyon is létező problémákra reflektáló szövegek transzcendens szimbólumokkal megtámogatott költői képekbe sűrűsödnek. A Pale Flesh magas hangjai tűként hatolnak a bőr alá, és az agy mélyére, miközben Alice hol vércseként visít, hol esetlen kislány módjára énekel - talán épp a kényszerházasság intézményéről:

Adolescent fiancé, I'm just flesh to give away (CC: Pale Flesh)

Az Insulin a korábbi lemez Doe Deer-jének rövid, punkzenekaros attitűdjét képviseli, a Violent Youth pedig sima diszkósláger lenne az időnként kilógó off-beat sorok, és a teljesen sötét, agyonpitchelt szöveg nélkül. Lelki szemeinkkel látjuk is, amint lilára festett, neon-tuningokkal ellátott autójával keresztül dübörög az utcán az éjszakába igyekvő (wannabe) alfahím a csajával, lehúzott ablakok mellett, miközben hangszóróiból a Violent Youth üvölt, melyről nem érti, hogy épp a kicsinyes külsőségek iránti rajongás kritikája. A CC kiválósága tudniillik éppen abban rejlik, hogy a szórakoztató elektronikus zene legnagyobb kliséit rendelik alá azzal teljesen ellentétes mondanivalóknak, és hangulatoknak.

Expose your shame for all to see /

Sell your bones as ivory /

Perfume in my blood /

Nails grow through the glove (CC: Violent Youth)

A Plague fentebb idézett nyitó gondolatai ("Érintetlenül, tisztán van szükségem rád") a Transgender utolsó sorában már teljesen más előjellel köszönnek vissza: "and you'll never be pure again" ("és már sosem leszel tiszta többé"). A Kerosene legfajsúlyosabb mondata pedig ("I'll protect you from All the things I've seen", "Megvédelmezlek mindazoktól a dolgoktól, melyeket láttam" ) a lemez borítójára rímel: Samuel Aranda fotóján egy jemeni nő öleli magához fiát, akit előzőleg könnygázzal fújtak le egy demonstráción. E borító szimbolikus jelentőséggel bír: legújabb lemezével a CC keblére öleli a tisztátalanokat és a pestisben haldoklókat, annál is inkább, mert pontosan tudja, hogy mindazok a problémák, melyekre reflektál, nem tőle független létezők- ahogy mi is, úgy ő is része azoknak. Ő maga is tisztátalanság, ő maga is pestis.

I am the plague (CC: Plague)

*A Crystal Castles 2013.február 26-án koncertezik az A38-on, a teljes lemez addig is meghallgatható itt (amíg le nem törli a YouTube). 

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://fuggohirugynokseg.blog.hu/api/trackback/id/tr645509605

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Jo cikk. Szovegileg inkabb a Crystal Castles, viszont zeneileg akkor mar a Kap Bambino.
süti beállítások módosítása


Függő Hírügynökség © 2012 | Impresszum | Médiaajánlat | Monarchia | Antimetál | Spoiler | Muszlim Csajok |