A magyar Mists of Pandaria launch - Függő Hírügynökség

northpark_sidebar.png

 

spoiler_1.png

 

antimetal.png

muszlimcsajok_1.png

Függő Hírügynökség

ENTERTAINMENT WEAKLY - Indexes barátaink ismét lecsaptak az éppen aktuális Blizzard játék rajongóira, akik a megjelenést követően minél hamarabb szerettek volna hozzájutni a World of Warcraft negyedik kiegészítőjéhez, a Mists of Pandaria-hoz. Nem tisztségem elítélni sem a WoW fanokat, sem a videó készítőit, de tagadhatatlan, hogy Index szereti kissé szélsőségesen beállítani a játékrajongói jelenséget, ahogy ezt már korábban tették a World of Warcraft: Cataclysm és a Starcraft 2 megjelenésekor is. A következőkben megpróbálok tisztább képet adni a témáról.

 

 

Az egyszeri Blizzard rajongó azt gondolhatná, hogy az Index jól kipécézte magának kedvenc játékfejlesztő cégét, mert a három launch partyról készült videó mind Blizzard termékhez köthető. A igazság viszont az, hogy nem a kaliforniai vállalatra pikkelnek, csak egyszerűen úgy esett, hogy itthon ezeknek a játékoknak van a legnagyobb bevétele. Közép-, és Kelet-Európában, tehát nálunk is, a legnagyobb a világon a videojátékok kalózmásolatainak a forgalma, így ha itthon egy játék olyan népszerű, hogy azért 100-nál többen sorban állnak már megjelenés előtt, az már hírérték. A Blizzard játékain kívül itthon más szórakoztató szoftvereket nehezebb eladni. A cég azért ilyen sikeres itthon, mert egyrészt a sorozatainak nagy stabil hazai rajongóbázisa van, másrészt mert a WoW által bevezetett állandó internet kapcsolat, mint követelmény miatt a kalózváltozatok minősége sokkal gyengébb.

 

A laikusok szemében kialakult kép, miszerint videó játékosnak lenni magányos, antiszociális hobbi, ma már egyáltalán nem igaz. Az online játékok korában a multiplayer dominál, másokkal játszani sokkal nagyobb élmény, és az ipar is ebbe az irányba igyekszik fejlődni. Ezt különösen a WoW felhasználói tudják, hiszen a játék, más játékosok folyamatos jelenléte nélkül, gyakorlatilag élvezhetetlen lenne. A ’wowosok’ összetartó közösségeket hoznak létre, ezt maga a játék is támogatja, hisz bizonyos feladatokat csak jól szervezett, nagy csapatokban lehet megoldani. Ezek a közösségek sok-sok időt töltenek együtt online, ezért általában szeretnek ’real-life’ is megismerkedni egymással. Ezek a közösségek azonban külső szemlélő számára zártnak és elvontnak tűnhetnek, hiszen csupa olyan dolgokról beszélnek, idegen nyelven, amiről az átlagembernek halvány fogalma sincs.

Én magamat is nagy ’kockának’ vallom, sok évig ’wowoztam’, lettek barátaim is ennek köszönhetően, de azért sosem szerettem volna launch party-n megjelenni. Nem mintha szégyellném a hobbimat, mindenki tudja rólam, hogy nem, de én személy szerint nem érzek rá igényt, hogy harsány tanúbizonyságot tegyek mások előtt szabadidős tevékenységemről. Mert szóljon bármennyire is a közösségépítésről, van egy többé-kevésbé tudatos figyelemfelhívási vágy abban, hogy emberek nyilvános helyen fura jelmezekbe öltöznek, és idétlen táncokat lejtenek nyereményekért. Mindez erősen a Blizzcon-ra emlékeztet, a fejlesztő cég éves játékkonferenciájára, ahol rajongók ezrei gyűlnek össze, főleg azért, hogy hozzájuk hasonló emberekkel találkozhassanak és felszabadultan kifejezhessék rajongásukat.

Blizzdrowd.jpg

 

Az Index videói pont arra építenek, mégpedig jó érzékkel, hogy laikus nézői furcsán, értetlenül tekintenek minderre. Többé-kevésbé igazuk is van, nehéz elfogadni valamit, ami amúgy is idegen tőlünk, hát még ha ezt direkt sulykolják is. Az igazi gond az Index videóival, hogy erősen rá is építenek az előítéletekre. Már önmagában az esemény lefilmezése is értetlen fejcsóválásra kényszerítette volna az egyszeri nézőt, ebben a formájában viszont szinte ellenséges érzéseket vált ki belőle a látott személyekkel szemben.

Hogy is működik ez? Például úgy, hogy az interjút készítő személy eleve laikusként áll a megkérdezettekhez. Gondolhatnánk, akkor az lehetett volna a megoldás, hogy az interjúkat egy szakmabeli, hozzáértő ember készíti. Igen ám, csakhogy a videóban látott Stöckert Gábor a magyar játékújságírás egyik legnépszerűbb alakja, eleve hozzáértő ember, így elég furcsán hatott, amikor elkezdett értetlenkedni a ’non-combat pet’ kifejezésen. Persze az is lehet, hogy egyáltalában nem volt szándéka úgy tenni, mintha nem értene a dologhoz, de a videóban ez úgy tűnik.

A megkérdezettek kétféleképpen reagálnak a kérdésekre. Az egyik, hogy egyáltalán nem válaszolnak, vagy azért, mert korábbi tapasztalataik alapján tudják, hogy egy laikusnak nem érdemes magyarázkodni, mert csak furcsán nézne rájuk, vagy mert ismerik az Indexes riporterek kevésbé objektív stílusát. A másik reakció, hogy megpróbálnak válaszolni, gondolhatnánk, hogy ez a jó megoldás, pedig épphogy ez a rosszabb. Vagy angol kifejezéseket használnak („Pandaren monknak öltöztem”) és akkor teljesen érthetetlenül hangzik a válasz, vagy magyarul beszélnek („kiderül, hogy egy teknősön élnek”), akkor meg hülyeségnek tűnik. A vágás is erre játszik, kontextusból kiragadott, lehetőleg minél furcsább mondatok követik egymást. Az Index hibája az egészben a zavar, az érthetetlenség és az idegenség érzésének a fokozása.

Félreértés ne essék, nem tartom én az Indexet rosszindulatúnak, szerintem inkább csak szeretik a szenzációt. Bevallom, én is jókat mosolyogtam a videókon, mert a másik oldal, őszintén szólva, jó alapanyagnak bizonyult. Mint például a fazon, aki beleanyázik a kamerába. Vagy a gyerekek, akik fennhangon üvöltözik, hogy mekkora ’kockák’. A kedvencem a Starcraft 2 launch party-ján készült videó volt, amiben a „modell” csaj ügyesen kiközösíttette magát, meg a srác, aki azért szerette a játékot, mert nyomasztó. Ezzel az egésszel csak az a baj, hogy néhány idióta alapján ítélnek meg sok más játékost is. Az Index pedig még fokozza is ezt.

Nem mondom senkinek sem, hogy változzon meg, nem mondom az Indexnek, hogy ne csináljon többé videókat, nem várok én el semmit. Csak annyit, hogy ne nézzen senki ezekre a dolgokra olyan egyszerűen, mint amennyire az adná magát.   

 

16 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://fuggohirugynokseg.blog.hu/api/trackback/id/tr135509645

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Velem is készített már indexes újságíró interjút táblás stratégiai játékok kapcsán. Nyilván egy húszperces beszélgetés nem jelenhet meg egy az egyben egy ötperces "kisszínes" beszámolóban, de a vágás eléggé direkt lett, félmondatokat átemelve más félmondatokba a nagyobb hatás kedvéért, illetve belekeverve más interjú-részeket, de mindig azzal a céllal, h szenzációsabb, furább, idegenebb legyen az eredmény.
Hát, ettől van nézettségük, engem meg a fél baráti köröm ezzel bosszantott egy fél évig.

hoppá rézimi 2012.09.27. 18:54:14

@Gróf Úr: Csak a saját hazugságuk igaznak feltűntetése számít, az nem érdekes, hogy belőled hülyét csinálnak. Ez az elv.
@hoppá rézimi: A hazugság erős kifejezés, inkább a hangsúlyokat tolták el a "társadalmilag fura, röhejes kocka" felé, holott maga az interjú totál nem ebben a hangnemben készült; ha ezt így csinálták volna felállok két perc után. Egy korrekt, érdeklődő beszélgetést képzelj el, amiből vágás után a "nagytudású médiaszemélyiség leereszkedik a furcsa gyíkokhoz, nézzétek, milyen nevetségesek" hangnem lett.

Pitypalatty úrfi 2012.09.27. 20:05:13

Félig off, de annyira szomorú, hogy pont a fos Blizzard játékait sztárolják itthon.
@Pitypalatty úrfi: ez így elég erős és szubjektív, a Blizzard játékainak nem véletlen van nagy hitele, a Warcraft első része óta szinte minden termékük mérföldkő a műfajában, komolyabb kritika a Cataclysm end game tartalmát, a Starcraft 2 LAN hiányát és a Diablo 3 némely aspektusát érte, valamint most a Mist of Pandaria design-ját, de még így sem lehet rossznak nevezni egyik játékot sem
@hoppá rézimi: igen, a hazugság kifejezés túlzás, hisz tényleg találtak pár embert, akikre jogosan furcsán lehet nézni, csak ez nagyon ki lett élezve

Pitypalatty úrfi 2012.09.27. 20:48:33

@Otherself: A Warcraft 1-2 még szerintem is jó volt, aztán valahogy elment mellettük a világ. Mostanában 10 évig fejlesztenek egy játékot, kiadják öt éve elavult grafikával, és nagyjából nulla játékmenetbeli változtatással, a nép meg veszi és magasztalja. De most tényleg, a Starcraft 2 vagy a Diablo 3 miben volt előremutató?

Az MMO-t pedig, mint műfajt nem tartom semmire, persze ez már legyen az én problémám :)

LAVÓRVAGÁNY 2012.09.27. 21:08:56

Ahhoz azért nem kell laikus nézőnek lenni, hogy szánalmasnak tűnjön ez a csapat. És nem azért röhejes, amit művelnek, mert a gonosz index annak állítja be. Az én szememben pl egy szinten vannak a wowosok ezekkel a japánmajmolós cosplay-buzikkal.

Mellesleg nem értem, ebben a témában ki laikus? Aki nem ül napi 9 órát a gép előtt, hanem van élete? Mert akkor inkább laikus vagyok, mint örökké szűz.
@LAVÓRVAGÁNY: miben szánalmasabbak, mint egy csapat focidrukker, akik kivonulnak a kedvenc kocsmájukba a BL-döntő miatt? Itt kb. ennyi zajlott le.
@LAVÓRVAGÁNY: töprengtem egy darabig, hogy írjak-e bármit is a véleményedre, de végül csak ennyi:

Te szemmel láthatóan már kőbe vésted a véleményedet pár külsőség, részinformációk, vagy akár tudatlanságból fakadó előítéletek miatt. Innentől kezdve szerintem pusztába kiáltott minden szó, ami más véleményt hordoz, mint a Tiéd.
@LAVÓRVAGÁNY: te bárhol szólalsz meg, bármilyen témában, nekem kellemetlen. Nem tudom, hogy csinálod. Szerintem megjátszod, egészséges ember nem lehet ilyen egyszerű.
@Pitypalatty úrfi: A Starcraft 2, habár erősen ugyan olyan, mint az első rész, annyira mégis sikerült jól elkészíteni, hogy a legmeghatározóbb E-Sport játékká váljon, sok profi sportoló megél belőle. A Diablo 3 viszont szerintem sem túl jó, az a Blizzard eddigi legnagyobb hibája. Egyébként a játékaik nem is annyira eredetiek, mint inkább tökéletesen összerakottak.
@LAVÓRVAGÁNY: Pontosan, az a laikus, aki "nem ül naponta 9 órát a gép előtt", bármilyen fejlett szociális háttérrel rendelkező egyént jelentsen is ez a megfogalmazás.
Valószínűleg nem figyeltél eléggé, miközben a bejegyzést olvastad, pont arról volt szó, hogy ez nem csak az Indexesek hibája, valóban volt pár egyén, akik lejáratták magukat, az Index hibája annyi volt, hogy saját forgalmuk érdekében kiéleztek egy sztereotípiát. Még ez sem lenne feltétlen gond, ha az emberek felismernék, hogy eltúlozták a videót és hogy nem ebből kéne minden videó játékost megítélni.
Te pedig pont tökéletes példája vagy a feljebb taglalt előítéletességnek, ezért utólag is köszönöm, hogy hozzászóltál a témához!

jankenudli (törölt) 2012.09.28. 07:25:29

@Otherself: "A Diablo 3 viszont szerintem sem túl jó, az a Blizzard eddigi legnagyobb hibája." Pontosan. Már értem, hogy miért jöttek ki viszonylag jó játékok a Blizzardtól lelépett játékfejlesztőktől (Hellgate: London, Torchlight). Azért mert magukkal vitték a tehetséget is.
Minek etetitek a trollt? :-D
@mizrolist: Semmiben, a focidrukkerek is ugyanolyan szánalmasak :) Maga a fanatizmus szánalmas, ahogy hozzáállnak valamihez. Legyen az wow, foci, vagy az Apple bolt előtti sorbanállás az új ájfónért. Ezek az emberek mind-mind olyan tevékenységre fordítják az idejüket, aminek semmi haszna, nem lesznek tőle többek, nem fognak fejlődni és a közösbe sem tesznek vele.
Egészséges mennyiségben kell szórakozás is, hogy az ember kikapcsoljon és legközelebb újult erővel vágjon bele valami hasznos dologba, de a naponta több órányi játék nem ilyen.
süti beállítások módosítása


Függő Hírügynökség © 2012 | Impresszum | Médiaajánlat | Monarchia | Antimetál | Spoiler | Muszlim Csajok |